3CCD

Układ trzech osobnych przetworników CCD dla każdej barwy podstawowej(czerwony, niebieski, zielony). Technologia ta gwarantuje wysoką rozdzielczość i kontrast obrazu oraz doskonałą wierność kolorów.

4CIF

(Four-times Common Intermediate Format) - format nagrywania wideokonferencji, zdjęć w którym obraz zapisywany jest w rozdzielczości 704×576

AES

(Atomatic Electronic Shutter) Automatyczna Elektroniczna Migawka.

AGC

Układ trzech osobnych przetworników CCD dla każdej barwy podstawowej (czerwony, niebieski, zielony). Technologia ta gwarantuje wysoką rozdzielczość i kontrast obrazu oraz doskonałą wierność kolorów.

AI

(Auto Iris) Funkcja kamery wyposarzonej w specjalne wyjście sterujące obiektywem utrzymujaca stały poziom padajacego swiatła na obiektyw.

ATW

(Auto Tracking White Balance) - równoważenie bieli z automatycznym śledzeniem - funkcja, która ma zastosowanie, kiedy temperatura kolorów jest z przedziału od 1800 K do 10 500 K (np. dla światła jarzeniowego, światła słonecznego, lampy sodowej lub w tunelach)

AVCHD

Advanced Video Codec High Definition - format zapisu wideo wysokiej rozdzielczości stworzony wspólnie przez firmy Sony i Panasonic. Format stworzony z myślą o wykorzystaniu w kamerach zapisujących na płytach DVD (8/12 cm), twardym dysku (HD) oraz kamerach na karty pamięci flash. AVI Audio Video Interleaved - rodzaj pliku z danymi audio/wideo stworzony

3CCD

Układ trzech osobnych przetworników CCD dla każdej barwy podstawowej (czerwony, niebieski, zielony). Technologia ta gwarantuje wysoką rozdzielczość i kontrast obrazu oraz doskonałą wierność kolorów.

AWB

(Automatic White Balance) Funkcja pozwalająca na korektę obrazu w związku z różnym rodzajem oświetlenia.

AWC

(Auto White Balance Control) - automatyczna kontrola balansu bieli - automatycznie przystosowuje balans bieli do panujących warunków; w wielu kamerach w celu otrzymania optymalnego stanu przy bieżącym oświetleniu należy nacisnąć przycisk SETUP przy kamerze skierowanej na kartkę białego papieru. Jeśli nastąpi zmiana w otoczeniu, w tym zmiana źródła światła, równoważenie bieli należy ustawić ponownie.

Backlight

(Funkcja kamer video i aparatów fotograficznych, przydatna przy filmowaniu ciemniejszych obiektów znajdujących się na tle silnego światła (np. na pierwszym planie osoba stojąca w cieniu a w tle jasny budynek oświetlony światłem słonecznym lub kamera wewnętrzna skierowana na przeszklone wejście). Normalnie automatyka kamery dostosowuje się do całego obrazu, przez co taki obiekt jest ciemny, często widać tylko jego zarys. Po uruchomieniu funkcji BackLight silnie oświetlone tło jest przesterowane, ale dzięki temu obiekt na pierwszym planie jest prawidłowo wyeksponowany.

Balans bieli

W kamerach video regulacja zmierzająca do uzyskania nagrania obrazu o wiernych barwach przy różnych typach oświetlenia. Funkcja stosowana też w aparatach fotograficznych. Oprócz opcji automatycznej przeważnie dostępne są również tryby pracy IN DOOR (oświetlenie sztuczne wewnątrz pomieszczenia) i OUT DOOR (światło dzienne). Przy różnej regulacji należy skierować obiektyw na białą kartkę papieru lub inny biały obiekt i przeprowadzić procedurą regulacji opisaną w instrukcji obsługi urządzenia.

Bitrate

Prędkość strumienia danych - parametr wykorzystywany przy podawaniu współczynnika kompresji audio/wideo. Im większy Bitrate tym lepsza jakość ale i więcej zajętej przestrzeni na dysku twardym, płycie itp. Bitrate podaje się w ilości bitów na sekundę (bps). Przykładowe wartości: plik MPEG-1 (VCD) to strumień ok. 1400 kbps, MPEG-2 (DVD) w zależności od jakości - najczęściej 4000-9000 kbps, DV - ok. 25000 kbps (25 Mbps).

BLC

(Back Light Compensation) - Funkcja pozwalająca poprawić jakość prześwietlonego obrazu.

Blu-Ray Disc

Format zapisu optycznego na płytach. Dzięki zastosowaniu technologii niebieskiego lasera, na krążku o wymiarach standardowego DVD mieści się przynajmniej 25GB danych (przy płycie jednowarstwowej). Format wykorzystywany do zapisu filmów wysokiej rozdzielczości (HD) wspierany przez firmę Sony. Konkurencyjny dla HD DVD.

Bluetooth

Technologia bezprzewodowej transmisji danych przy pomocy fal radiowych. Wykorzystywana m.in. telefonach komórkowych a także w niektórych kamerach i aparartach cyfrowych do transmisji wideo pomiędzy kamerą a komputerem.

BNC

(Bayonet Nut Connector) - popularne złacze do przewodów koncentrycznych, używane w urzadzeniach i instalacjach telewizji przemysłowej.

Brama

(Gateway) - adres urządzenia łaczącego dwie niezależne sieci LAN/WAN - ruter, router.

C/CS

(Element elektroniczny zamieniający impulsy świetlne na ładunki elektryczne. Jednym z jego parametrów jest liczba punktów świetlnych (pikseli) czyli rozdzielczość - im większa, tym lepsza jakość obrazu można uzyskać.

CCTV

telewizja przemysłowa - od ang. closed-circuit television - system przekazywania obrazu (rzadziej w połączeniu z dźwiękiem) z określonych pomieszczeń w zamkniętym systemie odbiorczym.

Chroma Key (kluczowanie kolorem)

(Efekt polegający na wycięciu z obrazu jednego koloru (lub zakresu kolorów) i wstawieniu w to miejsce innego obrazu. Filmując postać na jednolitym tle (np. zielonym lub niebieskim) możemy przy użyciu efektu Chroma Key zastąpić to tło dowolnym ujęciem - czyli przenieść postać w inną rzeczywistość. Jest to popularnie zwany BlueBox stosowany często w telewizji.

Chrominacja

Cecha barwy zawierająca informacje o jej odcieniu i nasyceniu.

CIF

(Common intermediate rormat) - Format nagrywania wideokonferencji, zdjęć w którym obraz zapisywany jest w rozdzielczości 352 x 288.

Cinch

Popularny standard wtyków stosowanych do łączenia urządzeń audio / wideo (określany również jako RCA). Używany głównie do przesyłania analogowego sygnału video composite i dźwięku.

Codec (kodek)

Program komputerowy lub urządzenie, które wykonuje proces kompresji i dekompresji sygnału audio lub wideo. Istnieje bardzo wiele algorytmów kompresji, najpopularniejsze to MPEG-1, MPEG-2, DivX, Xvid (obydwa bazujące na MPEG-4), DV, M-JPEG, itd.

Colour Night View

Funkcja kamer Panasonic umożliwiająca filmowanie obiektów przy minimalnym oświetleniu. W starszych kamerach spotykana była również funkcja 0 Lux Night View, oferowała ona jednak tylko obraz monochromatyczny.

Component video (YPbPr)

Sygnał wizji składający się z trzech komponentów. W odróżnieniu od modelu RGB, tutaj jeden z sygnałów (Y) niesie informację o luminancji (jasności), dwa pozostałe to składowe chrominancji R-Y i B-Y. Taki sposób przesyłania analogowego sygnału wideo wykorzystywany jest w profesjonalnym sprzęcie telewizyjnym.

Composite (kompozyt)

Sygnał wizji przesyłany za pomocą jednego sygnału zawierającego zmiksowane informacje o luminancji i chrominancji.

DHCP

(Dynamic Host Configuration Protocol) - protokół sieciowy odpowiedzialny automatyczne przydzielanie parametrów konfiguracji sieci informatycznej (nr IP, gateway, mask itd.).

Digital NightScope

Funkcja spotykana w kamerach JVC oznaczana również jako Digital Colour NightScope - wzmacnia czułość na światło obiektów jaśniejszych, nawet w przypadku niedostatecznego oświetlenia. W przeciwieństwie do systemów stosujących podczerwień Digital NightScope pozwala uzyskać obraz kolorowy, bez względu na odległość od obiektu.

Digital8

Format zapisu cyfrowego firmy Sony umożliwiający cyfrowy zapis na kasetach Hi8. Sam sposób kompresji danych jest identyczny jak w przypadku DV / miniDV, jedynie nośnik jest inny. Niektóre modele kamer Digital8 posiadają funkcję odtwarzania analogowych nagrań Hi8 i Video8. Produkcją kamer Digital8 zakończono w roku 2005.

DivX

Rodzaj kodeka wideo bazujący na standardzie kompresji MPEG-4, charakteryzuje się dużym współczynnkiem kompresji przy zachowaniu dobrej jakości. Bardzo popularny do archiwizowania wideo na dyskach komputerowych, udostępniania wideo w internecie itp.

DNR

(Digital Noise Reduction) funkcja cyfrowej redukcji szumów w kamerach, aktywnie redukuje szumy na ekranie; przydatna gdy włączymy rejestrację obrazu w efekcie wykrycia ruchu - szum może być potraktowany jako ruch czemu zapobiega DNR. Wzrost poziomu DNR może wprowadzać gorsza rozpoznawalność szczegółów obrazu.

DNS

(Domain Name System) - system translacji adresów IP na nazwy używane przez ludzi.

DPS

(Digital Pixel System) - czyli system wykorzystujący przetwarzanie cyfrowe na poziomie pojedynczego piksela (elementu obrazu). Każdy piksel matrycy DPS wyposażony jest we własny przetwornik analogowo-cyfrowy. System ten ogranicza zniekształcenia i zakłócenia sygnału. W odróżnieniu od DPS elementy matrycy CCD są analogowe, odczyty z nich są wielokrotnie analogowo przetwarzane zanim przekonwertowane zostaną na postać cyfrową.

DSP

(Digital Signal Processor) - procesor DSP, procesor sygnałowy - oznacza klasę specjalizowanych procesorów do cyfrowej obróbki sygnałów. Charakteryzują się rozdzielonymi pamięciami programu i danych (architektura harwardzka), możliwością równoczesnego odczytu instrukcji i danych, sprzętowym dostosowaniem do wykonywania operacji najczęściej występujących przy przetwarzaniu sygnałów.

DV (Digital Video)

Format cyfrowego zapisu obrazu - określa sposób kompresji danych wideo. Kodek DV cechuje się małą stratnością, pliki w tym formacie łatwo edytować. Standardowym interfejsem do transmisji danych DV jest FireWire (IEEE-1394). DV to również określenie kaset wykorzystywanych do zapisu. Dużo popularniejsze są znacznie mniejsze kasety MiniDV, jednak sposób kompresji danych jest w tym wypadku ten sam. Podobnie zresztą jak w przypadku taśm Digital8 oraz DVCAM - różnica tkwi jedynie w nośnikach wykorzystanych do zapisu danych.

DV wejście / wyjście

Złącze używane m.in. w kamerach systemu DV / miniDV / Digital 8, służące do przesyłania jednym kablem cyfrowego obrazu i dźwięku oraz danych pomocniczych. Zapewnia bezstratną transmisję danych pomiędzy kamerą i komputerem lub innym urządzeniem DV, w oryginalnym formacie. Inne nazwy tego złącza to i.LINK, IEEE 1394 i Fire Wire.

DV (Digital Video)

Format cyfrowego zapisu obrazu - określa sposób kompresji danych wideo. Kodek DV cechuje się małą stratnością, pliki w tym formacie łatwo edytować. Standardowym interfejsem do transmisji danych DV jest FireWire (IEEE-1394). DV to również określenie kaset wykorzystywanych do zapisu. Dużo popularniejsze są znacznie mniejsze kasety MiniDV, jednak sposób kompresji danych jest w tym wypadku ten sam. Podobnie zresztą jak w przypadku taśm Digital8 oraz DVCAM - różnica tkwi jedynie w nośnikach wykorzystanych do zapisu danych.

DV wejście / wyjście

Złącze używane m.in. w kamerach systemu DV / miniDV / Digital 8, służące do przesyłania jednym kablem cyfrowego obrazu i dźwięku oraz danych pomocniczych. Zapewnia bezstratną transmisję danych pomiędzy kamerą i komputerem lub innym urządzeniem DV, w oryginalnym formacie. Inne nazwy tego złącza to i.LINK, IEEE 1394 i Fire Wire.

DVD

(Standard zapisu wideo i innych danych na dyskach optycznych. Płyty DVD z wyglądu nie rónią się od płyt CD, jednak oferują dużo większą pojemność (4,7GB lub 8,5GB w technologii dwuwarstwowej). Do zapisu wideo w standardzie DVD wykorzystywana jest kompresja MPEG-2.

EIA

(Electronic Industries Alliance) - Towarzystwo Przemysłu Elektronicznego - organizacja zajmujaca się standaryzacją rozwiazań.

ESC

(elektronic shutter control) - funkcja elektronicznej kontroli migawki - dostraja poziom jasności obrazu

FLK

(flickerless) funkcja redukująca migotanie obrazu. Często mozliwość ręcznej regulacji prędkości migawki. Tryb FLK należy wybrać, jeśli ekran migocze wskutek braku równowagi między oświetleniem jarzeniowym a częstotliwością sygnału.

H.264

Inaczej nazywany MPEG-4 Part 10 lub MPEG-4 AVC (ang. Advanced Video Coding) - standard kodowania sekwencji wizyjnych o bardzo małych przepływnościach, przyjęty w roku 2003 jako 10 część standardu ISO MPEG-4.

HD DVD

Format zapisu optycznego na płytach. HD DVD korzysta z technologii niebieskiego lasera, płyta ma wymiary standardowego krążka DVD a jej pojemność to minimum 15GB (dla płyt jednowarstowowych). Format wykorzystywany do zapisu filmów wysokiej rozdzielczości (HD) wspierany przez firmy Toshiba i NEC. Konkurencja dla Blu-Ray Disc.

HDD kamery

Kamery zapisujące dane wideo/audio na wbudowanym dysku twardym. Obraz wideo jest kompresowany z reguły przy pomocy kodeka MPEG-2.

HDV (High Definition Video)

Format zapisu cyfrowego wysokiej rozdzielczości stworzony wspólnie przez firmy Sony, Canon, JVC i Sharp. Kamery HDV zapisują na standardowych kasetach MiniDV lub DV. Do kompresji wykorzystywany jest algorytm MPEG- 2. Format HDV definiuje dwa podstawowe sposoby zapisu: 1080i co oznacza 1080 linii z przeplotem oraz 720p - 720 linii w trybie progresywnym (proporcje 16:9, rozdzielczość ramki 1280x720 pikseli) - ten ostatni jest najczściej wykorzystywany. Kamery zapisujące w formacie HDV to np. Sony HDR-FX1, HDR-HC9, JVC JY-HD10U.

Hi8

Rozwinięcie analogowego standardu zapisu video 8. Charakteryzuje się wyższą rozdzielczością. Pozwala na oddzielne wyprowadzenie sygnałów luminancji i chrominancji.

HTTP

(Hyper Transfer Protocol) - jeden z protokołów sieciowych używany min. przez przeglądarki internetowe.

IDE

Typ interfejsu dysku twardego - zastępowany przez SATA

Ilość klatek

(frame rate) - Parametr określający ilość klatek (ramek) wideo przesyłanych w jenostce czasu. (kl/sek, fps).

ESC

(elektronic shutter control) - funkcja elektronicznej kontroli migawki - dostraja poziom jasności obrazu

IP

(Internet protocol) - protokół internetowy - część najbardziej popularnego zespołu protokołów sieciowych TCP/IP stanowiącego podstawę istnienia internetu.

ISO

(International Organization for Standardization) - Międzynarodowa Organizacja Standaryzacji.

ITU-T

(International Telecommunication Union-Telecommunication Standardization Sector) - Miedzynarodowa organizacja standaryzacji rozwiazań telekomunikacyjnych.

Kamery IP

Nowa generacja kamer które przesyłają obraz za pomocą strumienia protokołu sieciowego TCP/IP. Obraz zakodowany jest i przesyłany całkowicie za pomocą techniki cyfrowej, która umożliwia obróbkę i bezstratne przesyłanie na duże odległości.

Kompresja danych

Proces zagęszczania danych poprzez matematyczne kodowanie ich struktury. Współczynnik kompresji 2:1 oznacza, że skompresowane dane zajmują połowę miejsca w porównaniu z oryginałem. Procesem odwrotnym jest dekompresja.

Lens

(ang. obiektyw, soczewka) - Obiektyw jest soczewką, układem optycznym lub układem magnetycznym, przenoszącym obraz przedmiotu do dalszej części urządzenia; w opcjach kamer telewizji przemysłowej często parametr określający sposób sterowania przesłoną np. manual, VIDEO, DC

Luminacja

Informacja o jasności danego koloru.

MAC

(Media Access Control) - sprzętowy adres karty sieciowej Ethernet i Token Ring, unikatowy w skali światowej, nadawany przez producenta danej karty podczas produkcji.

Memory Stick

Karta pamięci typu flash, pozwalająca przechowywać dane cyfrowe wszelkiego typu (zdjęcia, sekwencje wideo, dźwięk). Stosowana w sprzęcie firmy Sony. Występuje również w odmianach MemoryStick PRO (większe pojemności i szybszy transfer) oraz MemoryStick DUO (zmniejszone gabaryty).

MICROMV

Format zapisu stworzony przez firmą Sony. Dane zapisywane są w formacie MPEG-2 na miniaturowych kasetach, których objętść jest aż o 70% mniejsza od obiętości zwykłych kaset MiniDV. Dzięki temu kamery mogą mieć miniaturowe gabaryty. Forrmat MicroMV nie zdobył dużej popularności i został porzucony.

migawka

(Shutter) - jest częścią aparatu fotograficznego, kamery służącą do odsłaniania na odpowiedni czas a następnie zasłaniania z powrotem materiału światłoczułego (lub przetwornika optoelektronicznego) w celu jego prawidłowej ekspozycji czyli dostarczenia odpowiedniej ilości światła padającego przez obiektyw. Standardowo oferowany przedział czasu otwarcia migawki to obecnie od 1/2000 sekundy, do 30 sekund.

MiniDV

Rodzaj kaset do zapisu cyfrowego wideo w formacie DV. Jeden z najpopularniejszych nośników wykorzystywany powszechnie w sprzęcie konsumenckim i półprofesjonalnym.

MPEG

Potocznie tak określana jest grupa standardów opisujących sposoby kompresji danych wideo.

MPEG-1

Standard kompresji audio/wideo charakteryzujący się stałymi parametrami, sporym wspóczynnikiem kompresji i średnią jakością. Bitrate jest stały (ok. 1,4 Mbps) i umożliwia ciągły odczyt z napędu CD-ROM x2. Rozdzielczość obrazu odpowiada połowie pełnych rozmiarów ramki w systemie PAL/NTSC D1 (odpowiednio 352x288 lub 352x240), obraz charakteryzuje się brakiem przeplotu. Standard określający płytę CD zapisaną w danymi formacie MPEG-1 to Video CD (VCD).

MPEG-2

Rozwinięcie standardu MPEG-1 dostosowane do potrzeb zapisu w wyższej jakości telewizyjnej. Umożliwia ustawienie zmiennego bitrate'u (z reguły 4-9 Mbps), rozdzielczość najczęciej odpowiada pełnej ramce (np. 720x576 PAL D1 lub 720x480 NTSC D1), obraz może być zapisany z przeplotem. Aktualnie jeden z najpopularniejszych sposobów kompresji obrazu wideo - w tym formacie zapisane są płyty DVD-Video.

MPEG-4

- wprowadzony pod koniec 1998 jest oznaczeniem grupy standardów kodowania audio i wideo wraz z pokrewnymi technologiami, opracowanej przez grupę ISO/IEC MPEG. Główne zastosowania MPEG-4 to media strumieniowe w sieci Web, dystrybucja CD, wideokonferencje i telewizja.

MultiMedia Card

Karta pamięci typu flash, pozwalająca przechowywać dane cyfrowe wszelkiego typu (zdjęcia, sekwencje wideo, dźwięk). Rozwinięciem standardu MMC są karty SD.

NFS

(Network file system) to oparty o UDP lub TCP protokół zdalnego udostępniania systemu plików.

Night Shot

Funkcja kamer Sony, pozwalająca na nagrywanie w całkowitej ciemności. Wykorzystuje promieniowanie podczerwone obecne w otoczeniu kamery. Można również skorzystać z możliwości oświetlania obiektów przez kamerą i/lub dodatkowe lampy emitujące promieniowanie podczerwone. Nowsze odmiany tego systemu to Super NightShoot, NightShoot Plus.

NTSC

National Television Standards Committee. Standard telewizji kolorowej m.in. w Ameryce Pónocnej i Japonii. Cechy charakterystyczne to m.in. 525 linii obrazu (z przeplotem) i 60 półobrazów (30 ramek) na sekundę.

Odczyt z przeplotem

W zwykłym zapisie wideo jedna ramka obrazu składa się z dwóch półobrazów - linie nieparzyste i parzyste wyświetlane są naprzemiennie. Zdjęcia cyfrowe wykonywane z przeplotem charakteryzują się niższą rozdzielczością, a przy ruchach filmowanego obiektu lub kamery mogą się okazać rozmyte.

OggVorbis

Kompresja dzwięku Ogg Vorbis przy takiej samej wielkości pliku daje lepszą jakość niż MP3. Ogg Vorbis potrafi obsłużyć do 255 kanałów, ponad 16-bitowy dźwięk w zakresie próbkowania 6 kHz - 48 kHz. Ogg Vorbis potrafi bardzo dobrze kompresować mowę ludzką.

OSD

(On Screen Display) - Menu ekranowe.

ostrość

(sharpness) - Zbytnie wyostrzenie może powodować zaszumienie obrazu.

PAL

Phase Alternation Line. Standard telewizji kolorowej w większości krajów Europy. Cechy charakterystyczne to m.in. 625 linii obrazu (z przeplotem) i 50 półobrazów (25 ramek) na sekundę.

Pamięć kasety

Kasety formatu DV lub miniDV mogą zawierać moduł pamięci, rejestrujący dane indeksowe, datę i godzinę nagrania itp. przydatne w trakcie edycji i do archiwizacji nagrań.

Pixel (piksel)

Przyjmuje się, że jest to podstawowy element obrazu. W przypadku przetwornika CCD odpowiada to pojedynczemu elementowi światłoczułemu. Podstawowy element ekranu TV składa się z trzech mniejszych fragmentów świecących w podstawowych barwach - RGB. W przypadku drukarek kolorowych podstawowy element obrazu może składać się z bardzo wielu kropek w kolorach podstawowych - tutaj są to kolory CMYK (cyjan, magenta, żóty, czarny).

Podwójny strumień danych

(dual stream) - oznacza możliwość niezależnej konfiguracji parametrów przesyłu strumienia danych przez kanał główny i poboczny. Dzielenie strumienia głównego wynika z różnych potrzeb jakości obrazu przy zapisie na dysk oraz podczas transmisji przez sieć lokalną lub internet.

PPP

(Point-to-Point Protocol) - punkt do punktu - jeden z protokołów komunikacyjnych w sieciach informatycznych zapewniający autoryzację.

OSD

(On Screen Display) - Menu ekranowe.

PPPoE

(Point-toPoint Protocol over Ethernet) - jest protokołem połączeniowym używanym w technologii ADSL. Protokół ten enkapsuluje (wbudowuje) ramki PPP w ramki Ethernetu.

Programy AE

Zestaw ustawień kamery wideo dostosowujący jej parametry (prędkość migawki, przyslonę, balans bieli, ostrość) do określonego rodzaju ujęć np. sport, portret, zdjęcia na śniegu, zachód słońca.

Progresywne skanowanie

W odrrónieniu od klasycznej metody analizy międzyliniowej, tu obraz analizowany jest kolejno liniowo (bez przeplotu). Oznacza to obraz o lepszej ostrości, szczególnie dla scen dynamicznych. Ta technika stosowana jest przy fotografowaniu. Inaczej określana jako progresywna migawka.

Przechwytywa nie (capture)

Inaczej akwizycja - zgranie materiału audio/wideo z zewnętrznego źródła (kamera, magnetowid) do komputera w celu jego obróbki lub archiwizacji.

Przeplot

Sposób tworzenia obrazu telewizyjnego polegający na wyświetlaniu na przemian parzystych i nieparzystych linii - każda ramka składa się z dwóch tak wyświetlonych półobrazów. Naturalna cecha sygnału telewizyjnego w systemach PAL/SECAM/NTSC.

Przepustowość

(pojemność kanału, ang. throughput) - w telekomunikacji i informatyce maksymalna ilość informacji (mierzonej w bitach) jaka może być przesyłana przez dany kanał telekomunikacyjny lub łącze w jednostce czasu (mierzonej w sekundach). Przepustowość mierzy się w bitach na sekundę (b/s - ang. bits per second) lub bajtach na sekundę (B/s, 8 b/s = 1 B/s) i ich krotnościach: kb/s, Mb/s, Gb/s, kB/s, MB/s itd. W praktyce spotykane są zarówno prefiksy dziesiętne (k = 1000, M = 1 000 000) jak i binarne (k = 1024, M = 1 048 576).

Przysłona obiektywu

(Lens) - Element regulujący wielkość otworu obiektywu a tym samym natężenie światła padającego na matrycę CCD (w tradycyjnych aparatach fotograficznych i kamerach na kliszę światłoczułą).

PTZ

(Pan, Tilt, Zoom) - sterowanie kamerami obrotowymi i obiektywami.

QCIF

(Quarter Common Intermediate Format) - Format nagrywania obrazu kolorowego w rozdzielczości 176 punktów na 144 punktów (176x144) w PAL-u.

Ręczna regulacja ekspozycji

Możliwość ręcznego ustawienia takich parametrów jak: prędkość migawki, przesłona, wzmocnienie. Pozwala na skompensowania silnego światła w tle, niedostatecznego oświetlenia z zewnątrz lub słabego kontrastu. Dzięki ręcznej regulacji tych składników można uzyskać należytą głębię ostrości niezależnie od dynamiki sceny i warunków oświetlenia.

Ręczna regulacja ostrości

Regulacja pozwalająca na lepszą kontrolę ostrości i wprowadzanie efektów związanych z jej zmianą. Automatyka kamery na ogł reguluje ostrość wg najbliższego obiektu. Nie zawsze jest to pożądane, np. gdy filmowane są obiekty leżące za szybą lub po drugiej stronie ruchliwej ulicy.

RCA

(Radio Corporation of America) - złącze wideo i audio, jest powszechnie stosowane w elektronicznym sprzęcie powszechnego użytku do połączeń sygnałowych w zakresie częstotliwości akustycznych i wizyjnych (do 5 MHz) pomimo braku dobrego dopasowania do toru o impedancji falowej 75 Ω, wymaganego do połączeń sygnałów wizyjnych na większe odległości. Nazwa od instytucji, która wprowadziła złącze na rynek w latach 40-tych ub. wieku. Inna nazwa Cinch

Real-Time

(czas rzeczywisty) - przyjmuje się, że rejestracja wideo z predkością 25 kl/s jest rejestracją w czasie rzeczywistym.

RGB

Model barw stosowany w telewizji kolorowej. Trzy barwy podstawowe: czerwona, zielona i niebieska (ang. Red, Green, Blue) mieszane w odpowiednich intensywnościach pozwalają uzyskać wszelkie inne kolory. Np. 100% czerwonego, 100% zielonego i 0% niebieskiego daje kolor żóty.

Rozdzielczość

Ilość punktów (pikseli) składających się na obraz. Im więcej takich punktów tym wyraźniejszy obraz. W przypadku analogowych systemów wideo parametrem tym określa się czasem ilość widocznych (możliwych do odrónienia) poziomych linii obrazu.

RS-232

Interfejs służący do szeregowej transmisji danych, stosowany swego czasu powszechnie w komputerach PC. Charakteryzuje się niewielką w porównaniu z nowszymi rozwiązaniami (np. USB) przepustowością. Spotykany w starszych modelach kamer wideo (oznaczenia JLIP, PC Link itp.), był wykorzystywany do transmisji zdjęć cyfrowych do komputera.

RS-485

Standard transmisji szeregowej.

RTOS

(Real Time Operating System) System operacyjny który stosuje algorytmy zarządzania zadaniami zapewniające realizacje zadań krytycznych w ściśle określonym czasie.

RTP

(Real-time Transport Protocol) - protokół transmisji w czasie rzeczywistym. Nie gwarantuje jakości usługi.

S-VHS

Super-VHS. Ulepszona wersja standardu VHS. Charakteryzowała się zwiększoną liczbą linii w zapisywanym obrazie z 240 do 400. Kasety VHS można odtworzyć w magnetowidach S-VHS, ale operacja odwrotna nie jest możliwa.

S-VIDEO

Połączenia w sprzęcie wizyjnym polegające na oddzielnym przesyłaniu sygnałów luminancji (jaskrawości) i chrominancji (o kolorach) - tzw. Y/C. Eliminuje się w ten sposób wzajemne zakłócanie się tych sygnałów, charakterystyczne np. dla transmisji PAL. Przydatne zwłaszcza w przypadku systemów rejestrujących sygnały luminancji i chrominancji oddzielnie (Hi8, S-VHS). Połączenie realizowane przez złącze SCART oraz DIN.

SD (Secure Digital)

Rodzaj kart pamięci typu flash wykorzystywany w popularnym sprzęcie foto/wideo, odtwarzaczach MP3 itp. W kamerach karty SD są wykorzystywane przede wszystkim do zapisu zdjęć statycznych (funkcje aparatu cyfrowego), choć istnieją też kamery wykorzystujące karty jako podstawowy nośnik zapisu wideo. Ze względu na zawarty w specyfikacji standardu system plików FAT16, większość urządzeń wykorzystujących karty SD pozwala na obsługę maksymalnie 2GB, choć istnieją karty o większych pojemnościach.

SDHC (SD High Capacity)

Nowy rodzaj kart pamięci flash bazujący na standardzie SD - charakteryzują się większymi pojemnościami dzięki wykorzystaniu systemu plików FAT32 (produkowane są karty o pojemnościach 4-32GB). Niestety kart SDHC nie można wykorzystywać w urządzeniach z czytnikiem SD.

SDK

(Software Delelopment Kit) - oprogramowanie dołaczone do sprzętu.

SENS UP

(Zwiększanie czułości przy złym oświetleniu) - funkcja, która pomaga zachować jasny, wyraźny obraz dzięki automatycznemu wykrywaniu zmian w poziomie oświetlenia w warunkach złego oświetlenia. Nie nadaje się do dynamicznych ekszpozycji. Automatycznie dostarcza czytelny obraz w przypadku słabych warunków oświetleniowych. Gdy istnieje możliwość kontroli maksymalnego wzmocnienia np. od 2x do 128x wzrost wzmocnienia może powodować dodatkowe zaszumienia i zniekształcenia obrazu. Poziomy powyżej 8x powodują wydłużanie czasu migawki czego efektem jest pojawiająca się poklatkowość obrazu. Może to powodować efekt rozmycia szybko poruszających się obiektów. W skrajnym przypadku (wzmocnienie 128x) migawka pracuje z prędkością 2sek/kl. Zaleca się aby wybór poziomu wzmocnienia powinien nastąpić na drodze doświadczalnej.

SSNR

(Samsung Super Noise Reduction) - funkcja redukcji szumów wywołanych niskim poziomem oświetlenia została znacznie zredukowana i jednocześnie poprawiono stosunek sygnał / szum oraz rozdzielczość poziomą, co pozwala uzyskać wyraźny i ostry obraz nawet w nocy.

Stabilizacja obrazu

Kompensacja drobnych ruchów kamery spowodowanych naturalnym drżeniem ręki przy filmowaniu. Bardzo przydatna zwłaszcza w małych kamerach, które ze względu na niewielką wagę trudno utrzymać stabilnie.

Stabilizator obrazu (elektroniczny)

Układ stabilizatora obrazu działający w oparciu o przetwornik CCD i czujniki ruchu. Wstrząsy wykrywane są przez czujniki ruchu. Dzięki temu, że kamera wykorzystuje tylko część pikseli przetwornika CCD, dookoła aktywnego obrazu pozostaje margines. Biorąc pod uwagę kierunek ruchu i jego siłę kamera przesuwa aktywny obszar odczytu na przetworniku CCD w zakresie ograniczonym tym marginesem.

Stabilizator obrazu (optyczny)

Układ zapobiegający efektom niestabilnego położenia kamery. Czujniki ruchu korygują położenie optyki bądź matrycy CCD. Stabilizacja optyczna daje przeważnie dużo lepsze rezultaty niż elektroniczna.

Stamina

Technologia Sony zmierzająca do efektywnego wykorzystania energii. Bazuje na szerokim wykorzystaniu techniki cyfrowej, stosowaniu układów scalonych większej skali integracji, efektywnych mechanizmów, kierowania energii tylko do aktywnych obwodów urzędzenia. Technologia znana nie tylko z kamer video, ale i odtwarzaczy typu Walkman i Discman, przenośnych urządzeń MD.

Strumień danych

(bit rate) - parametr określający maksymalny strumień danych, który urządzenie może przesłać przez sieć informatyczną.

Super VideoCD (SVCD)

Rozwinięcie standardu VideoCD. Wykorzystywany format kompresji to MPEG- 2, a na płycie CD mieści się od 35 do 60 minut filmu.

TBC - Time Base Corector

Korektor podstawy czasu. Układ elektroniczny kompensujący mechaniczne naprężenia taśmy w sprzęcie video. Dzięki niemu polepsza się płynność ruchu przy odtwarzaniu w zwolnionym tempie i jakość stop-klatki.

TCP

(Transmission Control Protocol) - protokół komunikacyjny stosowany w sieciach informatycznych. Jako część zestawu protokołów TCP/IP stanowi podstawę internetu.

UDP

(User Datagram Protocol) - protokół komunikacyjny w sieciach informatycznych - nie zapewnia kontroli przesłanych danych.

URL

(Uniform Resource Locator) - ujednolicony format adresowania zasobów internetowych.

USB

(Universal serial Bus) Szybki interfejs szeregowy, umożliwiający podłączanie urządzeń zewnytrznych. W wersji 2.0 umożliwia bardzo szybką transmisję danych, co jest wykorzystywane przez szereg urządzeń do przechwytywania wideo. Złącze USB w kamerach służy przeważnie do transmisji zdjęć cyfrowych lub wideo w mniejszej rozdzielczości. Do transmisji wideo w pełnej rozdzielczości wykorzystuje się złącze DV.

UTP

(Unshielded Twisted pair) - przewód używany do transmisji danych. Popularna "skrętka".

VGA

(Video Graphics Array) – jeden ze standardów kart graficznych IBM-PC ustanowiony w 1987 roku. Karty VGA były po raz pierwszy montowane w komputerach serii IBM PS/2. Obecnie określenie VGA używane jest często dla rozdzielczości 640×480 pikseli, niezależnie od ilości kolorów. Potocznie stosuje sie tą nazwę do wyjścia z karty graficznej komputera lub innego urządzenia na monitor komputerowy (15 pin D-SUB).

VHS

Video Home System - standard domowego zapisu wideo na kasetach, który uzyskał największą popularność i przez wiele lat był podstawowym nośnikiem.

VHS-C

System VHS-C (VHS Compact) to format stworzony dla kamer wideo - sposób zapisu i parametry taśmy są identyczne jak w przypadku VHS, kasety mają jednak pomniejszone wymiary. Wkładając kasetę do specjalnej obudowy (kasety matki) możemy odtwarzać nagrany materiał w każdym magnetowidzie VHS.

VIDEO 8

Standard analogowego zapisu obrazu i dźwięku stworzony przez firmą Sony, wykorzystujący taśmą magnetyczną o szerokości 8 mm. Charakteryzuje się dźwiękiem HiFi, rozdzielczością poziomą lepszą niż VHS, wirującą głowicą kasującą itp. Rozmiary kasety są mniejsze niż w przypadku VHS-C.

VideoCD (VCD)

Standard zapisu nagrań wideo na płytach CD. Płyty VCD można odczytać w większości stacjonarnych odtwarzaczy DVD oraz na każdym komputerze z napędem CD lub DVD i odpowiednim oprogramowaniem. Do zapisu danych audio/wideo wykorzystywana jest kompresja MPEG-1. Rozdzielczość obrazu nie jest najwyższa (352x288 pikseli w systemie PAL) a jakość nagrań odpowiada mniej więcej standardowi VHS. Na płycie CD można zapisać maksymalnie do 80 minut takiego nagrania. Rozwinięciem tego standardu jest Super VideoCD.

WDR

(Szeroki Zakres Dynamiki) Funkcja która pozwala kamerze na uzyskanie czystego obrazu przy silnym tylnym oświetleniu. Pozwala na wyważenie kontrastów i likwidację jasnych i ciemnych plam na obrazie. Pozwala na uzyskanie lepszego obrazu w skrajnych warunkach oświetleniowych (głęboki cień lub bezpośrednie światło słoneczne).

Wzór zebry

Funkcja kamer polegająca na tym, że za pomocą ukośnych czarno-białych pasków zaznaczane są fragmenty obrazu zbyt mocno oświetlone.

Xvid

Rodzaj kodeka wideo bazujący na standardzie kompresji MPEG-4, stworzony jako niekomercyjny projekt Open Source. Alternatywa dla kodeka DivX.

Y/C

Sygnał wizji składający się z dwóch komponentów - Y (luminancja) - informacja o jasności, C (chrominancja) - informacja o odcieniu barwy i jej nasyceniu. Do przesyłania sygnału Y/C wykorzystywane jest połączenie S-Video.

Znak wodny

(Watermark technology) - umieszczanie ukrytych informacji w kodowanym sygnale multimedialnym umozliwiająca wykrycie modyfikacji w zapisanym obrazie.

Zoom cyfrowy

Zbliżenie obiektu uzyskiwane przez elektroniczne powiększenie fragmentu obrazu. Powoduje utratę jakości obrazu - przy dużych powiększeniach staje się widoczna struktura przetwornika CCD (tzw. pikselizacja).

Zoom optyczny

Zbliżenie obiektu uzyskiwane poprzez zmianę ogniskowej obiektywu, nie powoduje utraty jakości obrazu.